Load-haul dumptrucks aan de rand van autonomie

Ondanks voortdurende vooruitgang zijn mijnwerkers nog steeds niet de hindernis doorstaan ​​van het volledig implementeren van geautomatiseerde ondergrondse voertuigen en kiezen ze in plaats daarvan voor tussenstappen, volgens een bericht van CIM Magazine.

Een van de grootste obstakels voor het automatiseren van load-haul dumptrucks was het vervangen van menselijk inzicht dat nodig is voor het vullen van een emmer. Onderzoekers van Queens University, die samenwerkten met Atlas Copco, vonden een manier om de kracht / snelheidsrelatie tussen de voorlader en de meststapel te controleren.

In praktijktests paste Atlas Copco de technologie met succes toe op zijn LHD-machines. Klanten waren geïnteresseerd, maar waren nog steeds niet tevreden met het overhandigen van volledige operaties aan de robots.

Met de software om een ​​LHD-machine te bouwen die uiteindelijk autonoom kon worden opgehaald, gedumpt en geladen, begon Atlas Copco met de bespreking van de commercialisering – en toen trof het project een gemeenschappelijke glitch in de mijnbouw: weerstand tegen verandering. “Als je naar de businesscase kijkt, lijkt het erop dat er maar heel weinig volledig autonome machines worden verkocht,” zei Ola Pettersson [Atlas Copco’s groepsbeheerder voor LHD-toepassingen]. “Het is vaak moeilijk om klanten te overtuigen om voor autonome apparatuur te gaan. Dus we hebben het project zelfs aangepast en besloten dat een beter pad voor ons was om iets anders te doen en het een Load-Assist-functie te maken die aan elke loader kan worden toegevoegd. We denken dat dit vooral goed zou zijn als je je loader met een radiografische afstandsbediening bestuurt. “